FILM

Obiektywy anamorficzne

Odkryj magię obiektywów anamorficznych. Jak anamorficzny obiektyw filmowy wpływa na kinowy wygląd Twojego filmu? Porównanie, charakterystyka i efekty w praktyce. Kinowe efekty, format panoramiczny, i unikalny bokeh w jednym miejscu.

Obiektywy anamorficzne – magiczny świat szkieł filmowych

Dziś chcemy Was zabrać w podróż testów szkieł anamorficznych. Testy są naszym zdaniem jednym z niezbędnych procesów, jakie można przeprowadzić w celu poprawy swojego warsztatu. Nawet jeśli nie macie najlepszego scenariusza ani budżetu na ekipę warto to robić tak często jak tylko możecie. Dlaczego tak jest, przeczytacie na końcu artykułu.

Uwaga! Nie jest to (jeszcze) ekspercki artykuł na 15 strona, to zaledwie zarys tematu przy okazji spontanicznych testów.

Obiektywy anamorficzne

Na początek kilka wniosków na podstawie naszych dwóch ostatnich testów. Jak wiecie, zarówno dla fotografów jak i filmowców dobranie odpowiedniego obiektywu może być kluczem do stworzenia niepowtarzalnej atmosfery w obrazku. Jeśli myślicie o stworzeniu filmów czy zdjęć w klimacie kinowym – takim jak nasza ulubiona reklama Bradas (kręcona właśnie szkłami anamorficznymi)- warto dowiedzieć się więcej!

Reklama Bradas kręcona szkłami anamorficznymi

Obiektywy anamorficzne – sekret kinowego wyglądu Twoich filmów

W świecie filmów i fotografii, obiektywy anamorficzne wyróżniają się unikalnością. Są to narzędzia, które potrafią diametralnie zmienić wygląd i atmosferę Twojego filmu, nadając mu charakterystyczny, kinowy styl.

Kiedy myślimy o filmach i zdjęciach komercyjnych, obiektywy anamorficzne mają to coś, co przyciąga uwagę klientów. Oferują unikalny, filmowy wygląd, który wyróżnia się na tle konkurencji.

Czym jest obiektyw anamorficzny?

Obiektyw anamorficzny kompresuje obraz w jednym kierunku, zazwyczaj poziomo. W praktyce oznacza to, że po zarejestrowaniu takim obiektywem, obraz musi zostać rozciągnięty w postprodukcji, aby uzyskać proporcje obrazu panoramicznego, które kojarzone są z kinem wielkiego ekranu.

Jak obiektyw anamorficzny może zmienić Twój styl filmowania?

Znane marki jak Panavision, Hawk, Kowa czy ARRI Master Anamorphic to ikony. Raczej ich nie kupisz, ale możesz wynająć pod konkretny projekt. Stopień kompresji to 2x, więc potrzebujesz też kamery zdolnej zarejestrować obraz w proporcjach boków 4:3, jak choćby Arii Alexa.

Są też marki budżetowe jak Sirui, Great Joy, Laowa Nanomorph i Vazen, które nie kosztują fortuny a zbliżają odrobinę do anamorficznego obrazka. Stopień kompresji to w zależności od modelu 1.33, 1.5 czy nawet 1.8. Są one łatwiejsze w pracy, możesz dopasować szkło do oczekiwań, budżetu, czy kamery jakiej używasz.

W wielkim skrócie testowaliśmy:

  • obiektyw anamorficzny Sirui jest ceniony za swoją przenośność i lekkość, idealny dla filmowców mobilnych.
  • obiektyw anamorficzny Panavision z kolei jest ikoną w świecie filmów kinowych, z długą historią tworzenia obiektywów anamorficznych dla wielkich produkcji.

Obiektywy anamorficzne DIY

Naszą przygodę rozpoczęliśmy kilka lat temu od nasadki anamorficznej, którą mocowaliśmy na Heliosie i nieśmiertelnym Panasoniku GH5. Rozwiązanie nieoptymalne, trudne w ostrzeniu, ale nagraliśmy tym zestawem kilka fajnych materiałów takich jak promo studia tatuażu Caffeine Tattoo gdzie łączyliśmy w jednym klipie ujęcia ze szkieł anamorficznych i sferycznych, oraz kursu redukcji stresu Mindfulness Polska kręconego wyłącznie na naszym DIY.

Kolejnym zestawem był Vazen 40 na kamerze Z Cam E2 M4 i to już wyglądało nieco bliżej temu co chcieliśmy osiągnąć;)

Obiektywy anamorficzne 1

Jest też trzecia grupa produktów wchodząca szturmem na rynek jak Orion Atlas i Orion Mercury oraz ostatnio Laowa Proteus. Za komplet szkieł trzeba już wydać tyle co na samochód, ale są one dostępne i w pewnych sytuacjach mogą okazać się doskonałą inwestycją. Proteusy mamy obecnie na testach, mamy nadzieję niedługo pokazać kilka dobrze wyświeconych ujęć z wykorzystaniem Laowa Proteus 45mm i Laowa Proteus 85mm.

Obydwa filmy mają już po kilka lat ale nadal je lubimy, a klienci często je nam linkują jako referencję ;)

Dlaczego warto korzystać z obiektywów anamorficznych?

  1. Kinowe efekty: anamorficzny obiektyw filmowy zapewniający format panoramiczny daje głęboki i szeroki obraz, który jest trudny do osiągnięcia przy użyciu tradycyjnych obiektywów.
  2. Wyjątkowy bokeh: dzięki specyficznej strukturze optycznej, obiektywy anamorficzne produkują rozmycie tła (efekt bokeh) w unikalny, owalny kształt.
  3. Horyzontalne flary: charakterystyczne dla obiektywów anamorficznych, dodają one atmosfery i magii do każdego kadru.

Na podstawie naszych filmów na YouTube, możesz zobaczyć różnicę między obiektywem sferycznym a anamorficznym:

  • W filmie “Summer with Kinga“, używaliśmy Canon Sumire Prime 20mm t1,5, który jest obiektywem sferycznym.

Używałem Canon Sumire Prime 20mm t1,5 + Canon C300 mk3 + EasyRig.

Efekty? Canon Sumire dzięki fajnej flarze i fantastycznej plastyce jak na tak szeroki kąt pozwolił zachować magiczne momenty letniego popołudnia w świetnej jakości, która pozwoliła mi w pełni wykorzystać potencjał Canon Cinema RAW Light. Moim głównym źródłem światła poza słońcem była lampa Nanlux Evoke 900c, która doskonale podkreśliła nastrojowy klimat ujęć.

  • Z kolei w drugim filmie porównuję Contax Zeiss “hollywood” 28mm f2 (sferyczny) z Laowa Proteus 45mm T2 (anamorficzny) zamocowanym w nietypowy sposób, kręciliśmy nim wertykalnie. Film jest kompletnie spontaniczny i nie planowany. W przyszłości przeprowadzimy bardziej naukowe porównanie ;) Tymczasem sami oceńcie jak wypadła sferyczna legenda na tle nowinki od Laowa.

Contax Zeiss “hollywood” 28mm f2 vs Laowa Proteus 45mm T2

Różnice w charakterystyce obiektywów anamorficznych i ich wyjątkowe efekty są wyraźnie widoczne.

Dlaczego warto testować nowe możliwości sprzętowe w wolnym czasie, nigdy na zleceniu?

Kiedy inwestujemy w nowe narzędzia i technologie, często nie zdajemy sobie sprawy z pełnego zakresu ich możliwości. Oto kilka powodów, dla których warto poświęcić swój wolny czas na eksperymentowanie ze sprzętem:

  1. Rozwój umiejętności: testowanie pozwala lepiej zrozumieć, jak działa sprzęt, co z kolei prowadzi do bardziej efektywnego i kreatywnego wykorzystania jego potencjału.
  2. Pewność w praktyce: kiedy przychodzi czas na ważny projekt czy zlecenie, wiesz dokładnie, jak twój sprzęt się zachowa i jak go maksymalnie wykorzystać.
  3. Odkrywanie niespodzianek: niekiedy przypadkowe eksperymenty prowadzą do niespodziewanych, ale fascynujących efektów, które możemy później wykorzystać w naszej pracy.
  4. Optymalizacja procesu: znając dokładnie możliwości i ograniczenia sprzętu, możemy lepiej planować nasze projekty, oszczędzając czas i zasoby.
  5. Konkurencyjność: w świecie ciągłych innowacji, ci, którzy są na bieżąco z najnowszymi technologiami i potrafią je efektywnie wykorzystać, mają przewagę konkurencyjną.
Obiektywy anamorficzne

Czy warto inwestować czas w poznawanie swojego narzędzia pracy

Podsumowując, eksperymentowanie ze sprzętem w wolnym czasie nie tylko rozwija nasze umiejętności, ale również przygotowuje nas do przyszłych wyzwań, dając pewność, że jesteśmy gotowi sprostać nawet najbardziej wymagającym projektom.

Dlaczego testujemy obiektywy i sprzęt filmowy?

Testowanie różnych obiektywów, w tym tych anamorficznych, pozwala na lepsze zrozumienie ich potencjału. Czy to budżetowy obiektyw anamorficzny czy profesjonalny model od Panavision, każdy z nich oferuje unikalne właściwości, które mogą wzbogacić Twoją pracę. Eksperymentuj, testuj różne modele i odkrywaj, jakie możliwości dają obiektywy anamorficzne w kreowaniu wizualnych opowieści.

A jakie są Wasze doświadczenia z szkłami anamorficznymi? Dajcie znać w komentarzu tu lub na naszym kanale na YT! Subskrybujecie nas już? ;)

Share your love

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *